Categories
Sanatate

Cum sa gestionezi anxietatea provocata de coronavirus

Pandemia covid-19 nu a generat doar o cultura de protectie si distanta; pentru multi a provocat si doze mari de anxietate si angoasa. Nimic ciudat cand aproape toate domeniile vietii – sanatate, situatie financiara, munca si relatii sociale – devin incerte.

Un lucru este contagiozitatea virusului si altul este starea mentala pe care ar putea-o provoca aceasta pandemie, lucru pe care Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) il monitorizeaza din martie si pe care l-a publicat deja intr-un raport care aprofundeaza angoasa generata de aceasta criza.

In documentul Sanatate mentala si consideratii psihosociale in timpul focarului covid-19, OMS explica faptul ca, desi autoritatile de sanatate publica actioneaza pentru a contracara pandemia, aceasta tragedie genereaza un mare stres in populatie si este necesar sa se ia anumite garantii. Acestea sunt cateva:

-Fiti empatic cu cei afectati.

-Cautati informatii doar din surse de incredere.

-Creati noi rutine in cazul in care va aflati in carantina.

-Ramaneti conectat la cercul social prin retele sociale sau videoconferinte.

-Ajutati copiii sa se exprime intr-un mod pozitiv.

-Acordati sprijin practic si emotional varstnicilor prin familie.

-Faceti miscare si mancati sanatos.

Abordeaza paradoxul anxietatii

Anxietatea creste proportional cu cat incercam sa scapam de ea. Sau cum a spus Carl Jung, „ ceea ce rezista, persista ”.

Combaterea anxietatii poate lua mai multe forme. Oamenii pot incerca sa se distraga prin baut, mancand sau urmarind Netflix mai mult decat de obicei. Oamenii pot cauta confortul prietenilor, familiei sau expertilor in sanatate. Sau ar putea revedea obsesiv stirile, in speranta de a-si potoli temerile.

Desi aceste comportamente pot ajuta momentan, ele pot agrava anxietatea in timp. Evitarea experientei de anxietate aproape intotdeauna da inapoi.

In schimb, permiteti cresterea gandurilor, sentimentelor si senzatiilor fizice de anxietate, acceptandu-le ca parte integranta a experientei umane. Cand apar acele valuri de anxietate, fii atent si descrie experienta , fie pentru tine, fie pentru ceilalti, fara judecata.

Dar rezistati dorintei de a scapa sau de a va calma frica citind obsesiv actualizarile de virusi. Paradoxal, gestionarea anxietatii in acest moment va duce in cele din urma la o anxietate mai mica.

Amenintarile la adresa sanatatii provoaca genul de frica care sta la baza tuturor temerilor: frica de moarte . Cand ne confruntam cu reamintirea propriei noastre mortalitati, ne putem simti consumati de anxietati de sanatate si hiper-concentrati asupra oricarui indiciu de boala.

Incercati sa va conectati scopul vietii si sursele de semnificatie, fie ca este vorba de spiritualitate, relatii sau actiuni in favoarea unei cauze. Concentrati-va pe ceva important pe care il amanati de ani de zile si asumati-va responsabilitatea pentru modul in care va traiti viata. Concentrarea sau descoperirea „de ce” a vietii va poate ajuta sa faceti fata anxietatii inevitabile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *